محبوب ترین روش های پرداخت و گزینه های “الان بخر، بعداً پرداخت کن” در کشورهای مختلف
احتمالا شما هم به تازگی یک خرید آنلاین را تجربه کردید، کاری که یک نفر از هر سه نفر در سراسر جهان انجام می دهد. سبد خرید آنلاین شما پر از کالاهای مختلف است و آماده پرداخت هستید. اما چطور می خواهید هزینه آن را بپردازید؟ با توجه به رشد سریع تجارت الکترونیک، بسیاری از شرکت ها و پلتفرم ها روی سرمایه گذاری در روش های پرداخت نوآورانه تمرکز کرده اند تا تجربه خرید را برای کاربران ساده تر و سریع تر کنند.
خرید آنلاین در ۲۰ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، به طوری که یک نظرسنجی آمریکایی نشان می دهد بیش از نیمی از مردم خرید
آنلاین را تریجح میدهند. برندهای ارائه دهنده خدمات پرداخت نیز خود را با این روند تطبیق داده اند. اکنون، چه در حال خرید لباس، لوازم الکترونیکی یا سفارش غذا باشید، معمولاً با مجموعه متنوعی از روش های پرداخت مواجه خواهید شد.
و اگر هنوز تا روز پرداخت حقوق فاصله زیادی دارید، گزینه های “الان بخر، بعداً پرداخت کن” (BNPL) به شما اجازه می دهند هزینه خریدتان را بعداً پرداخت کنید؛ روشی که ۳۶٪ از بزرگسالان در بریتانیا حداقل یک بار از آن استفاده کرده اند.
اما روشی که شما بدون فکر و به طور منظم برای پرداخت های خود استفاده می کنید، ممکن است با روش پرداختی که فرد دیگری در همان شهر انتخاب می کند، کاملاً متفاوت باشد. یک برند مشهور در یک کشور ممکن است در کشور دیگری اصلاً شناخته شده نباشد. پس محبوب ترین روش های پرداخت آنلاین در سراسر جهان کدامند؟
با استفاده از داده های یک بانک اطلاعاتی که نحوه پرداخت در پربازدیدترین وب سایت های جهان را ارزیابی می کند، Merchant Machine به بررسی محبوب ترین روش های پرداخت مستقیم و BNPL در ۱۳۳ کشور پرداخته است.
روش تحقیق
ما از داده های وب سایت BuiltWith، که روش های پرداخت مورد استفاده در یک میلیون وب سایت پربازدید جهان را ردیابی می کند، استفاده کردیم تا سهم بازار روش های پرداخت مستقیم و BNPL را در سطح جهانی، قاره ای و در ۱۳۳ کشور محاسبه کنیم.
یافته های کلیدی
- ویزا (Visa) محبوب ترین روش پرداخت در ۶۷ کشور است، اما پی پال (PayPal) فاصله زیادی با آن ندارد و در ۶۳ کشور در صدر قرار دارد.
- کلارنا (Klarna) محبوب ترین گزینه “الان بخر، بعداً پرداخت کن” یا همان BNPL در جهان است و در ۵۰ کشور پیشتاز است.
- پی پال در تمامی قاره ها محبوب ترین روش پرداخت است، به جز آمریکای شمالی و جنوبی که در آن ویزا برتری دارد.
- کلارنا محبوب ترین گزینه BNPL در همه قاره ها است، به جز آفریقا (که PayJustNow در آن برتری دارد) و اقیانوسیه (که Afterpay محبوب تر است).
- در کشور ایران نیز زرینپال محبوبترین روش پرداخت آنلاین است و بهعنوان یکی از پیشگامان صنعت پرداخت در این کشور، سهم عمدهای از بازار پرداختهای آنلاین را در اختیار دارد.
ویزا محبوب ترین روش های پرداخت در جهان است
امروزه بسیاری از کالاها و خدمات را می توان به راحتی از طریق اینترنت خریداری کرد. ۸۰٪ از بریتانیایی ها خرید آنلاین انجام می دهند، اما این روند محدود به بریتانیا نیست. در طول همه گیری COVID-19، ۳۷٪ از مردم در سراسر جهان به خرید آنلاین روی آوردند و همچنان به این روند ادامه می دهند.
در مرحله پرداخت، تصمیم گیری در مورد روش پرداخت مهم است. داده های جمع آوری شده از یک میلیون وب سایت پربازدید جهان نشان می دهند که اکثر مردم جهان ویزا را انتخاب می کنند که در ۶۷ کشور محبوب ترین گزینه است.
ایالات متحده یکی از این کشورها است، جایی که یک سوم کارت های اعتباری ویزای جهان در گردش هستند. دیگر کشورهایی که ویزا در آنها برتری دارد شامل امارات متحده عربی، برزیل، فرانسه، اسپانیا و سوئد هستند. اما بریتانیا در این لیست نیست، زیرا ویزا در این کشور با ۲۳۰۰ شکایت حقوقی روبرو است.
در عوض، بریتانیا جزو ۶۳ کشوری است که پی پال در آن پرکاربردترین روش پرداخت آنلاین محسوب می شود. ۹۰٪ از خریداران آنلاین بریتانیا حداقل یک بار بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ از پی پال استفاده کرده اند.
همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است در ایران علاوه بر حضور برجسته برندهای جهانی همچون ویزا، درگاه پرداخت زرینپال بهعنوان یکی از پیشروترین و محبوبترین روشهای پرداخت آنلاین بومی شناخته میشود. این درگاه پرداخت ایرانی با ارائه یک بستر امن و سریع با امکانات متنوع برای انجام تراکنشهای آنلاین، به یکی از انتخابهای اصلی کاربران در این کشور تبدیل شده است. از آنجا که زرینپال علاوه بر خدمات پرداخت اینترنتی، امکانات ویژهای برای تجار و کسبوکارهای آنلاین فراهم میکند، در حال حاضر بهعنوان محبوبترین روش پرداخت آنلاین در ایران شناخته میشود. این پلتفرم بهطور گستردهای در میان فروشگاههای آنلاین ایرانی و کاربران اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد و سهم بزرگی از بازار پرداخت آنلاین ایران را در اختیار دارد.
پپی پال محبوب ترین روش های پرداخت در چهار قاره، اما آمریکای شمالی و جنوبی ویزا را ترجیح می دهند
داده ها نشان می دهند که پی پال بیشترین سهم بازار را در آسیا (۲۳.۷۵٪)، اروپا (۲۳.۱۴٪)، اقیانوسیه (۱۹.۹۶٪) و آفریقا (۲۵.۰۶٪) دارد.
اما در آمریکای شمالی و جنوبی، ویزا پیشتاز است، با ۱۵.۰۸٪ و ۳۰٪ از بازار این مناطق. در این قاره ها، مسترکارت (MasterCard) و امریکن اکسپرس (American Express) نیز جزو گزینه های محبوب هستند.
پرداخت های اپل، آمازون و گوگل در میان ۱۰ روش برتر جهان
اگرچه ویزا و پی پال بر بازار تسلط دارند، اما اپل پی (۷.۳۷٪)، آمازون پی (۶.۰۴٪) و گوگل پی (۴.۳٪) نیز در بین گزینه های پرکاربرد قرار دارند. همچنین Shopify (۵.۱۷٪)، Stripe (۳.۸۹٪) و Venmo (۲.۶۱٪) از دیگر روش های رایج پرداخت آنلاین هستند.
کلارنا؛ محبوب ترین روش “الان بخر، بعداً پرداخت کن” یا همان BNLP در جهان
روش های پرداخت “الان بخر، بعداً پرداخت کن (BNPL)” به مشتریان این امکان را می دهند که خرید خود را انجام دهند و مبلغ آن را بعداً به صورت اقساطی بپردازند. این مدل تجاری به شدت محبوب شده است، به طوری که در سال ۲۰۲۲، اندازه بازار BNPL در سطح جهان ۲۳.۲ میلیارد دلار برآورد شده است.
کلارنا (Klarna)، یک شرکت سوئدی، در ۵۰ کشور پیشتاز این حوزه است. در بریتانیا، کلارنا حتی با شرکت هایی مانند Deliveroo همکاری کرده است، به طوری که مشتریان می توانند هزینه سفارش غذا را نیز به صورت اقساطی بپردازند.
اما در کنار محبوبیت، نگرانی هایی نیز در مورد بدهی های ناشی از BNPL مطرح است. برخی تحقیقات نشان داده اند که ۳۱٪ از کاربران بریتانیایی BNPL دچار بدهی های جدی شده اند.
آفریقا و اقیانوسیه روش های BNPL محلی خود را ترجیح می دهند
اگرچه کلارنا در سطح جهانی پیشتاز است، اما PayJustNow در آفریقا و Afterpay در اقیانوسیه محبوب تر هستند.
PayJustNow یک شرکت آفریقای جنوبی است که ۵۵.۹۲٪ از بازار BNPL این قاره را در اختیار دارد.
Afterpay، یک برند استرالیایی، در ۶۵.۷۸٪ از فروشگاه های BNPL منطقه اقیانوسیه مورد استفاده قرار می گیرد.
افترپی (Afterpay) که در سال 2014 تأسیس شد، در استرالیا و نیوزیلند بازار را در اختیار دارد، به طوری که تخمین زده می شود بیش از نیمی از وب سایت هایی که گزینه خرید اقساطی (BNPL) ارائه می دهند، از افترپی استفاده می کنند. این سرویس در ایالات متحده و بریتانیا نیز به طور فزاینده ای محبوب شده است، اما به دلیل یک اختلاف حقوقی، بریتانیایی ها این برند را با نام کلیرپی (Clearpay) می شناسند.
زی تک مرکز نوآوری زرین پال
زی تک به عنوان مرکز نوآوری زرین پال با هدف حمایت از استارتاپهای نوپا و دانشبنیان، بستری مطمئن برای رشد و توسعه فراهم کرده است. این مرکز با تمرکز بر حوزههای مختلف از جمله فین تک، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، لندتک و رمزارز با ارائه سرمایه هوشمند بستر مناسبی را برای رشد استارتاپ ها فراهم ساخته است. بستر خدمات زی تک شامل: سرمایهگذاری خطرپذیر، مشاوره تخصصی، منتورینگ و اتصال به شبکهای گسترده از شرکای استراتژیک است.تا زمان نگارش این مقاله زی تک بر روی 12 استارتاپ نوآور سرمایه گذاری کرده و در صدد است تا در مسیر رشد و موفقیت آنها را همراهی کند.
منبع: merchantmachine.co.uk
بدون دیدگاه